Öine Tallinn 2035

Visioon, tegevussuunad ja olulisemad tegevused

Visioon

Tallinna ööelu on vaheldusrikas, kvaliteetne ja kaasav, pakkudes elamusi paljudele sihtrühmadele ning toetades linna kultuurilist ja majanduslikku arengut. Tallinn on ööpäev läbi tegutsev linn, kus on kõik olulised teenused ja vaba aja veetmise võimalused kõigest 15 minuti kaugusel. Tallinna ööelu on turvaline, loov ja mitmekesine ning pakub huvi nii kohalikele elanikele kui ka väliskülastajatele. Linn arendab ööelu jätkusuutlikult, keskkonnasäästlikult ja uuendusmeelselt, tagades tasakaalu kohalike elanike heaolu ja ööelu arengu vahel.

Tegevussuunad ja olulisemad tegevused

  1. Tallinna ööelu mitmekesisuse ja kultuurilise rikkuse esiletõstmine

Tallinna ööelu on mitmekesine ja kultuuriliselt rikas, pakkudes laia valikut kvaliteetseid meelelahutusvõimalusi kultuuriasutustes ja mitmesugustel sündmustel. Kõikides linnaosades toimub kogukonnakeskseid sündmusi ja tegevusi, mis elavdavad ööelu ja tõstavad esile linnaosa eripära. Peamised ööelu keskused on Kesklinn ja Põhja-Tallinn.

 

Tallinna kultuurielu rikastavad eri subkultuure esindavad sündmused. Erinevate kogukondade sündmused ja festivalid toovad kokku eri sihtrühmi ja tugevdavad linna rahvusvahelist tuntust. UNESCO muusikalinna tiitli kandjana panustab Tallinn elava muusika arengusse, pakkudes võimalusi erinevates žanrites helikunstile. Linna kultuurimaastikku rikastavad ka suured avalikud ülelinnalised sündmused, näiteks Kultuuriöö, mis laiendab õhtuse ja öise kultuurielu võimalusi ning toob esile uuenduslikke kunstivorme.

 

Lisaks kultuurile ja meelelahutusele täiendavad õhtust ja öist linnaruumi sportlikud ja aktiivsed ajaveetmisvõimalused. Valgustatud terviserajad, välijõusaalid ja ööpäev läbi avatud spordiklubid pakuvad vaheldusrikkaid võimalusi füüsiliseks tegevuseks ka õhtusel ja öisel ajal. Spordi ja liikumise lõimimine ööellu rikastab linnaruumi, toetab vaimset ja füüsilist heaolu ning loob alternatiive tervislikuks ja sotsiaalseks ajaveetmiseks.

 

Sellise vaheldusrikkuse hoidmiseks ja arendamiseks toetab Tallinn elava muusika kontserdipaiku ning kultuuriprojekte, tagades uute algatuste ja alternatiivsete ajaveetmisviiside tekke. Eri taotlusvoorude kaudu antav toetus võimaldab korraldajatel pakkuda laiemat sündmuste valikut ning tagada, et Tallinna ööelu oleks ligipääsetav ja vaheldusrikas nii kohalikele kui ka väliskülastajatele.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

määratakse 2026

23

38

16

4

19

Täiesti nõus

Pigem nõus

Pigem ei ole nõus

Üdse ei ole nõus

Ei oska öelda

Erinevad vaba aja veetmise võimalused õhtusel ja öisel ajal on muutnud Tallinna elukohana atraktiivsemaks. Vastajaid 1027

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

1.1. Ööelu koordinaatori ametikoha loomine

Tallinna Strateegiakeskusesse ööelu koordinaatori ametikoha loomine. Koordinaatori ülesanne on korraldada arengudokumendis kirjeldatud tegevuste elluviimist ja seiret.

(Tallinna Strateegiakeskus (SK)

Maailmas üle 80 linna, kus eksisteerib öölinnapea positsioon.

1.2. Noorte kultuurielus osalemise suurendamine

Tegevuskava ja toetusmehhanismide väljatöötamine noorte (13–26-aastased) aktiivsemaks kaasamiseks õhtustele ja öistele kultuurisündmustele.

(Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet (KSA))

Foto: Aleksandr Gužov

Linnafestival UIT pakub noortele alternatiivset kultuuriprogrammi.

1.3. Noortekohvikute käivitamine

Vähemalt kahes linnaosas noortekohvikute avamine mobiilse noorsootöö spetsialistide toel, pakkudes 13–17-aastastele noortele turvalist ja toetavat keskkonda vaba aja veetmiseks, sh õhtuti.

(Tallinna Haridusamet (HA), linnaosavalitsused (LOVid))

1.4. Kultuuriprojektide ja -ettevõtmiste toetamine

Vaheldusrikaste õhtuste ja öiste kultuurisündmuste korraldamine ja toetamine, pöörates senisest suuremat tähelepanu eri subkultuuridele.

(KSA)

1.5. Vahekasutuse võimaldamine

Tühjade ruumide ajutise kasutuse kontseptsiooni väljatöötamine, mis võimaldab korraldada õhtuseid ja öiseid kultuuri- ja kogukonnasündmusi koostöös erasektoriga.

(Tallinna Linnaplaneerimise Amet (LPA), LOVid, Tallinna Linnavaraamet (LVA))

1.6. Linnavara rendipoliitika väljatöötamine ööelu toetamiseks

Väärtuspõhise rendipoliitika kujundamine, mis toetab kohalikku kultuuri ning loovuse ja kogukondlike algatuste arengut. Tühjade või alakasutatud hoonete potentsiaali analüüsimine ning neist mitmeotstarbeliste ruumide arendamine ja nende kasutusele võtmine ka õhtuste ja öiste tegevuste tarbeks.

(LVA)

Vahekasutuse näiteid Euroopast

1.7. Ööeluasutuste õiguspärase tegutsemise ja ruumilise sobivuse tagamine

Väärtuspõhise rendipoliitika kujundamine, mis toetab kohalikku kultuuri ning loovuse ja kogukondlike algatuste arengut. Tühjade või alakasutatud hoonete potentsiaali analüüsimine ning neist mitmeotstarbeliste ruumide arendamine ja nende kasutusele võtmine ka õhtuste ja öiste tegevuste tarbeks.

(LVA)

1.8. Õhtuste ja öiste spordisündmuste korraldamine

Regulaarsete õhtuste ja öiste spordi- ja liikumissündumuste korraldamine ja toetamine.

(KSA, LOVid)

1.9. Välijõusaalide valgustamine

Kõikide linna välijõusaalide varustamine juhitava valgustusega, et tagada nende ööpäevaringne kasutatavus ja turvalisus.

(KSA, LOVid)

1.10. Noorte omaalgatuslike ja sotsiaalset ööelu toetavate tegevuste arendamine

Noorte julgustamine korraldama omaalgatuslikke õhtuseid ja öiseid tegevusi, et pakkuda turvalist, loovat ja arendavat alternatiivi tavapärasele ööelule, ja nende projektide toetamine. Eelistatakse algatusi, mis aitavad noorte tähelepanu hoida eemal alkoholi ja uimastite tarvitamisest ning loovad võimalusi osaluseks, sotsiaalseks suhtluseks ja tasuta vaba aja veetmiseks, näiteks loovtegevused, mängulised ja kogukondlikud tegevused(HA)

1.11. Kogukondlike ja tasuta kultuuriürituste pakkumise laiendamine

Õhtusel ja öisel ajal toimuvate kogukondlike ja tasuta kultuuriürituste korraldamise soodustamine, et pakkuda vaheldust tavapärasele ööelule. Tasuta ja ligipääsetavate sündmuste aastaringne pakkumine, kasutades selleks ka avalikke haljasalasid ja muid sobivaid kohti linnaruumis.

(KSA, LOVid, MUPO)

1.12. Õhtuste ja öiste sündmuste kaardistamine

Linnas toimuvate tasuta ja kogukondlike õhtuste ja öiste sündmuste, sh linnavalitsuse ja linnaosavalitsuste korraldatavate tegevuste väljaselgitamine. Kogutud info lisamine portaalidesse huvi.tallinn.ee ja visittallinn.ee, et parandada sündmuste nähtavust ja suurendada osalemist.(KSA)

1.13. Avalike alade arendamine ajaveetmispaikadeks

Avalike alade (näiteks parkide, väljakute, promenaadide) kaasajastamine ja arendamine, et need oleksid kõikidele vanuserühmadele ööpäev läbi tasuta kasutatavad, ligipääsetavad ja turvalised (sealhulgas hästi valgustatud) kogunemis- ja ajaveetmiskohad. Istumis- ja mängualade ning valgustatud sportimisvõimaluste lisamine.

(Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet (keko), LOVid)

1.14. Tallinna ööelupiirkondade mudeli väljatöötamine

Ööelupiirkondade ruumilise kontseptsiooni loomine, määrates piirkonnad, kus ööelu on prioriteetne, ja need, kus eelistatakse elukeskkonna rahu. Mudel aitab suunata investeeringuid, planeerida taristut ja vältida konflikte kohalike elanikega.

(LPA, SK, LOVid)

1.15. Digitaalse ligipääsetavuse parandamine

Olemasolevate kultuuri- ja sündmuskalendrite (nt huvi.tallinn.ee, visittallinn.ee) arendamine, et õhtuste ja öiste ürituste info oleks kergesti leitav ja filtreeritav kellaaja, piirkonna ja sihtrühma järgi.

(SK)

 

1.16. Korduvate avalike sündmuste registreerimise lihtsustamine

Väikese mõjuga korduvatele sündmustele (nt tantsuõhtud, treeningud) senisest lihtsama avaliku sündmuse registreerimise süsteemi väljatöötamine. Võimaluse loomine kuupäevade kiireks muutmiseks ja lisamiseks ilma iga kord uut täismenetlust algatamata. Süsteemi rakendamine juhtudel, kus sündmus ei eelda liikluskorralduse muutmist ega muud linna sekkumist.

(MUPO, SK, KSA)

1.17. Avalike tualettide ööpäevaringselt avamine

Olemasolevate tualettide kasutamise võimaluse tagamine kella 7–24 ning vajadusel uute paigaldamine kohtadesse, kus on nende järele nõudlus. See suurendab külastajate ja öötöötajate mugavust ja turvalisust ning aitab ennetada avaliku ruumi väärkasutust ja sellega seotud häiringuid.

(KEKO)

The Tokyo Toilet algatuse raames rajati Tokyosse 17 avalikku tualetti, mis on ühtaegu ligipääsetavad, turvalised ja arhitektuurselt silmapaistvad.

  1. Tallinna ööelu turvalisuse ja kestlikkuse tagamine

Tallinna ööelu on turvaline, kogukonnakeskne ja hästi koordineeritud ning linnakeskkond on nii külastajatele kui ka kohalikele elanikele meeldiv ja vaheldusrikas. Avalik ruum on funktsionaalne ja turvaline tänu uuendatud tänavavalgustusele, paigaldatud turvakaameratele ning turvatöötajate ja korrakaitsjate heale väljaõppele ja nähtavale kohalolekule ööelupiirkondades. Ööeluasutused on alkoholi müües vastutustundlikud ja rakendatavad turvameetmed aitavad vähendada joobest tingitud avaliku korra rikkumisi. Sündmuste läbimõeldum korraldus ja hoonete parandatud heliisolatsioon aitab ennetada müra (näiteks hoida meelelahutusasutustes tekitatava müra siseruumides) ning leevendada naabruskonnale avalduvat mõju ja öörahu rikkumist.

 

Politsei, munitsipaalpolitsei, linnavalitsus ja kogukonnad teevad süsteemset ja usalduslikku koostööd, mis toetab ennetavat sekkumist ja kiiret reageerimist probleemidele. Koostööd ning turvalisema ja vaiksema öökeskkonna loomist toetavad ka asumipõhised, kõiki osalisi kaasavad hea tahte kokkulepped.

 

Ümbruskonna senise kasutusotstarbega arvestamise põhimõtte rakendamise katseprojektid on ellu viidud piirkondades, kus uusarendused ja meelelahutusasutused on kohustatud oma tegevuse kohandama olemasoleva linnakeskkonnaga. Arvestades piirkonna eripäradega (näiteks elukeskkond, müraolud või kultuuriline kasutus) otsitakse lahendusi, mis tagavad tasakaalu ööelu ja elukeskkonna vahel. Sellega ennetatakse konflikte ja toetatakse jätkusuutlikku kooselu tihedalt kasutatavas linnaruumis.

 

Lisaks võimaldavad paljud kultuuriprojektid kogukonnaüritustel (nagu kodukohvikute päevad ja rahvuskultuurifestivalid) laieneda õhtusele ja öisele ajale, edendades nii kogukondlikku ühtekuuluvust kui ka Tallinna ööelu kultuurilist vaheldusrikkust.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

13,5 (2023)

Sihttase

27 (2035)

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

943 (2024)

Sihttase

400 (2035)

10

37

31

12

10

Suurel määral

Mõningal määral

Vähesel määral

Üldse mitte

Ei oska öelda

Erinevad vaba aja veetmise võimalused õhtusel ja öisel ajal on muutnud Tallinna elukohana atraktiivsemaks. Vastajaid 1027

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

2.1. Heliisolatsiooninõuete rakendamine

Heliisolatsiooninõuete kehtestamine öisel ajal tegutsevatele meelelahutusasutustele ning mürataseme jälgimise süsteemi rakendamine aktiivsema ööeluga piirkondades, et tagada tasakaal ööelu toimimise ja kohalike elanike heaolu vahel.

(LPA)

2.2. Heliisolatsiooni parendamise võimaluste analüüsimine

Meelelahutusasutuste ja elamute (eriti muinsuskaitsealuste hoonete) heliisolatsiooni parendamise vajaduse ja võimaluste analüüsimine linna olemasolevate meetmete raames, eesmärgiga hoida müra siseruumides.

(LPA)

 

2.3. Hea tahte kokkulepete sõlmimine

Hea tahte kokkulepete laiendamine elavama ööeluga asumitesse, et toetada kogukondlikku koostööd ööelus.

(LOVid)

2.4. Turvakaamerate paigaldamine

Turvakaamerate kasutuse laiendamine aktiivse ööeluga piirkondades, lähtudes politsei riskihinnangust, et parandada avaliku ruumi järelevalvet, ennetada rikkumisi ja toetada korrakaitset. Eraldi tähelepanu pööratakse piirkondadele, kus esineb vandalismi ja sodimist, sh seintele kirjutatud grafitit, et ennetada ja dokumenteerida rikkumisi tõhusamalt.

(MUPO)

2.5. Turvatöö kvaliteedi parandamine

Turvatöötajatele regulaarsete koolituste korraldamine, keskendudes konfliktide lahendamisele, vähemusrühmade kaitsele, noortega suhtlemisele ja riskikäitumise ennetamisele ööelus. Ööeluasutustele teavitustöö tegemine turvatöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta.

(Ööelu koordinaator ja välised partnerid)

2.6. Munitsipaalpolitsei patrullide kohalolu suurendamine öötundidel

Munitsipaalpolitsei patrullide kohalolu suurendamine aktiivse ööeluga piirkondades, et toetada avaliku korra hoidmist ja tagada öörahu.

(MUPO)

Eastbourne’i Night Safety Marshal projekti raames patrullib linnas spetsiaalse väljaõppe saanud meeskond, et tagada turvalisus öisel ajal.

Foto: Ilja Matusihis

Pildiallkiri puudu

2.7. Teavituskampaaniate korraldamine

Ulatuslike haridus- ja teavituskampaaniate käivitamine, mis käsitlevad vastutustundlikku alkoholitarbimist, seksuaalse ahistamise ennetamist, uimastite kasutamise riske ja ööeluga seotud kahjude vähendamist.

(Ööelu koordinaator ja välised partnerid, MUPO, STA)

Ask for Angela algatus võimaldab ahistamise ohvritel küsida diskreetselt abi baarides ja klubides, kasutades koodküsimust „Kas Angela on siin?“.

2.8. Noorsootöötajate kaasamine ööeluga seotud võrgustikutöösse

Mobiilsete noorsootöötajate teadlikkuse suurendamine ööelu võimalustest ja riskidest ning nende kaasamine linna ööeluga seotud võrgustikutöösse.

(HA, ööelu koordinaator)

2.9. Regulaarsete ümarlauakohtumiste jätkamine

Regulaarsete kohtumiste korraldamine linna, politsei, linnaelanike ja ööeluga seotud valdkondade esindajate vahel, et vahetada infot, käsitleda probleeme ja ennetada riske.

(Ööelu koordinaator, MUPO, LOVid)

2.10. Alkoholimüügi piirangute mõju ülevaatamine ja vajadusel leevendamine

Kehtivate alkoholimüügi piirangute ülevaatamine, hinnates korrarikkumiste, mürataseme ja muude riskide (nt keelatud ainete tarvitamine, konfliktiolukorrad avalikus ruumis) alusel piirangute mõju turvalisusele ja ööelule. Seal, kus piirangud ei ole ennast õigustanud või teevad põhjendamatult kahju kultuurielule ja ettevõtlusele, kaaluda nende leevendamist või kaotamist. Eesmärk on leida tasakaal turvalisuse, elava linnaruumi ja vastutustundliku alkoholitarbimise vahel.

(Ööelu koordinaator)

2.11 Ümbruskonna senise kasutusotstarbega arvestamise põhimõtte rakendatavuse analüüsimine

Analüüsimine, kes on võimalik kehtestada põhimõte, mille kohaselt muudatuse algataja (nt kinnisvaraarendaja või uus ööklubi pidaja) vastutab ise tekkida võivate mõjude (nagu müra, vibratsioon) ennetamise ja leevendamise eest. Sarnaselt häiringutest teavitamise kohustusega toetaks see vastutuse õiglast jagunemist ööeluga seotud ettevõtluse ja elamuarenduse vahel.(LPA)

„Agent of Change“ on Londonis kasutatav linnaplaneerimise põhimõte, mille järgi peab uusarenduse rajaja elanike või ettevõtjate asemel ise vastutama võimaliku mürahäiringu leevendamise eest.

2.12 Sõltuvusprobleemide ennetamise ja toe pakkumise jätkamine

Nõustamis- ja rehabilitatsiooniteenuste pakkumine alkoholi ja uimastite tarvitamise probleemide korral, suurendades vajadusel teenuste mahtu ja kättesaadavust ööelus osalejatele ja öötöötajatele.

(STA)

  1. Öötöötajate heaolu ja töötingimuste parandamine

Tallinna linn parandab öötöötajate heaolu teenuste ja linnakeskkonna arendamise kaudu. Tähelepanu keskmes on öistele töötajatele mõeldud teenuste kättesaadavuse parandamine, sealhulgas ööpäevaringsete söögikohtade, puhkealade ja esmatasandi terviseteenuste kaardistamine ja arendamine. Linn arendab koostöös tööandjate ja linnaosavalitsustega graafiku alusel töötavatele vanematele mõeldud lastehoiuvõimalusi ja laiendab öise ühistranspordi võrgustikku, et tagada ohutu ja mugav liikumine töö ja kodu vahel. Linn aitab vaimse tervise toe öötöötajatele paremini kättesaadavaks muuta, toetades nõustamisteenuste arendamist ja tööandjate teadlikkuse suurendamist öötöö mõjust.

Töötamine õhtuti 2018

58,1%

19,8%

19,6%

Töötamine öösiti 2018

5,2

6,6

85,7%

Töötamine õhtuti 2019

23,0%

20,2%

54,5%

Töötamine öösiti 2019

5,2

6,2

86,2%

Töötamine õhtuti 2020

17,7%

19,5%

59,0%

Töötamine öösiti 2020

86,0%

5,7

4,5

Töötamine õhtuti 2021

20,6%

23,0%

56,4%

Töötamine öösiti 2021

4,9

7,2

87,9%

Töötamine õhtuti 2023

14,2%

26,8%

58,7%

Töötamine öösiti 2023

3,7

6,6

89,4%

Mitte kunagi

Mõnikord

Sageli

Väljaspool tavapärast tööaega töötamise sagedus

Allikas: TT229

Tegevused:

3.1. Öötöötajate heaolu toetamine

Ennetusele keskenduvate koolituste korraldamine öötöötajatele koostöös vaimse tervise spetsialistidega, et pakkuda psühholoogilist tuge ja suurendada toimetulekut öötöö eripäradega. Tööandjate teadlikkuse suurendamine öötööga seotud terviseriskidest ning töötingimuste kujundamise toetamine viisil, mis aitab ennetada stressi ja läbipõlemist.

(LPA)

„Thrive at Night“ on Bristolis käivitatud programm, mis pakub öötöötajatele tasuta koolitusi, ressursse ja tugimaterjale nende vaimse tervise ja heaolu toetamiseks

3.2. Ööpäevaringse lastehoiuvajaduse analüüsimine

Ööpäevaringse lastehoiuvajaduse analüüsimine: maht, piirkonnad ja sihtrühmad, kus vajadus on kõige suurem (nt tervishoiu-, toitlustus- ja turvatöötajate pered). Tulemuste põhjal vajalike ressursside hindamine ning esialgse lahenduse väljatöötamine öiste rühmade avamiseks valitud lasteaedades.

(HA)

  1. Mugava ja keskkonnasäästliku ööpäevaringse liikuvuse ja taristu arendamine

Tallinnas on ka öisel ajal võimalik liikuda linna eri piirkondade vahel keskkonnasäästlikult ja mugavalt. Ööbussiliinide võrgustiku ulatus on küll väiksem kui päevastel liinidel, kuid see tagab kindla liikumisvõimaluse mõnel ööl nädalas, eelkõige õhtusel või varahommikusel ajal.

 

Rattaradade võrgustik ning valgustatud ja turvalised liikumisrajad on suurendanud isiklike jalgrataste kasutamist ning ööpäevaringset jalgsi liikumist. Rakendatud on liiklusohutuse parandamise meetmeid, mille eesmärk on vähendada joobeseisundist tingitud vigastusi kergliiklejate seas. Elektrilisi tõukerattaid ja minimopeede saab rentida peamiselt kevade algusest sügise lõpuni, kuid öösiti on nende kasutamine piiratud.

Digilahendused (näiteks Google Maps, Apple Maps ja transport.tallinn.ee) võimaldavad linlastel hõlpsalt planeerida oma öist liikumist, leides kiireimad ja mugavaimad transpordivõimalused vastavalt oma asukohale ja sihtpunktile. Transport.tallinn.ee on mugav ja kasutajasõbralik alternatiiv suurtele rahvusvahelistele platvormidele, andes Tallinna ühistranspordi kohta kõige täpsemat ja ajakohasemat teavet.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul öiste (kl 23–5) liikumisvõimalustega

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

määratakse 2026

Tegevused:

4.1. Öise ühistranspordi arendamine

Ööbussiliinide võrgustiku laiendamine üle linna ja linnaosadevaheliste ühenduste arendamine. Ööliinide käivitamine ka nädala sees öösel lõppevate suursündmuste ajal, et vähendada isiklike sõidukite kasutamist ja soodustada ühissõidukite kasutamist.

Linnaosade vahele (nt Haabersti–Nõmme suunal) otsesemate ühenduste loomise võimaluste analüüsimine, tugiliinide kasutamine ja paremate ümberistumisvõimaluste loomine.

(Tallinna Transpordiamet (TTA))

4.2. Ööpäevaringse ligipääsetavuse parandamine

Erivajadustega inimestele sobiliku linnataristu (sh kaldteed, liftid, ratastoolisõbralik ühistransport) edasiarendamine, et tagada turvaline ja mugav liikumine ka õhtustel ja öistel aegadel.

 

Erilist tähelepanu vajab ühissõidukite ja ühissõidukipeatuste ligipääsetavus ning turvaliste liikumisteede tagamine ööelupiirkondades. Kultuuri- ja meelelahutusasutuste ligipääsetavuse parandamise toetamine, arvestades ajutisi sündmuspaiku, mitmetasandilisi hooneid ja ööpäevaringseid külastusaegu.

(TTA, STA, KSA)

4.3. Teabe kättesaadavuse parandamine

Öist liikumist puudutava info kättesaadavuse parandamine, arendades platvormi transport.tallinn.ee kasutajasõbralikumaks, sh mobiilivaates. Koostöö tegemine Google Mapsi ja Apple Mapsi haldajatega, et tagada ööliine puudutava info õigeaegne ja täpne kuvamine.(TTA)

  1. Tallinna rahvusvahelise tuntuse suurendamine ööelu sihtkohana

Tallinnas on ka öisel ajal võimalik liikuda linna eri piirkondade vahel keskkonnasäästlikult ja mugavalt. Ööbussiliinide võrgustiku ulatus on küll väiksem kui päevastel liinidel, kuid see tagab kindla liikumisvõimaluse mõnel ööl nädalas, eelkõige õhtusel või varahommikusel ajal.

 

Rattaradade võrgustik ning valgustatud ja turvalised liikumisrajad on suurendanud isiklike jalgrataste kasutamist ning ööpäevaringset jalgsi liikumist. Rakendatud on liiklusohutuse parandamise meetmeid, mille eesmärk on vähendada joobeseisundist tingitud vigastusi kergliiklejate seas. Elektrilisi tõukerattaid ja minimopeede saab rentida peamiselt kevade algusest sügise lõpuni, kuid öösiti on nende kasutamine keelatud.

Digilahendused (näiteks Google Maps, Apple Maps ja transport.tallinn.ee) võimaldavad linlastel hõlpsalt planeerida oma öist liikumist, leides kiireimad ja mugavaimad transpordivõimalused vastavalt oma asukohale ja sihtpunktile. Transport.tallinn.ee on mugav ja kasutajasõbralik alternatiiv suurtele rahvusvahelistele platvormidele, andes Tallinna ühistranspordi kohta kõige täpsemat ja ajakohasemat teavet.

Mõõdik

osakaal Tallinna väliskülastajatest, kes nõustuvad väitega, et Tallinnas on huvipakkuv ööelu1

 

[1] Allikas: väliskülastajate uuring

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

90% (2035)

37

39

7

3

16

Täiesti nõus

Pigem nõus

Pigem ei ole nõus

Üdse ei ole nõus

Ei oska öelda

Aktiivne ja võimalusi pakkuv linn õhtusel ja öisel ajal on oluline Tallinna hea rahvusvahelise maine jaoks

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

5.1. Maailmatasemel ööelusündmuste arendamine ja rahvusvaheline turundamine

Maailmatasemel ööelusündmuste toetamine ja arendamine, et kujundada Tallinnast selgelt äratuntav ja rahvusvaheliselt populaarne ööelusihtkoht. Põhiline on elava muusika ja öiste kultuurisündmuste esiletõstmine nii kohalike kui ka rahvusvaheliste partneritega tehtava koostöö toel. Selleks seatakse turundussõnumid ja -fookused, arendatakse kvaliteetset visuaalset sisu ning valitakse sihtrühmale sobivad turunduskanalid. Tähtis roll on ööelu sündmusi kajastaval kalendril ning koostööl korraldajatega, kellele pakutakse tuge, kontakte ja ressursse, säilitades nende sõltumatuse sündmuste korraldamisel.

(SK, KSA)

5.2. Uute sihtrühmade kaasamine ja sihitud kampaaniate loomine

Tallinna ööelu (nt toitlustuskohad, kontserdid, klubid) linnaosade kaupa käsitlevate ülevaatlike teabematerjalide koostamine. Teabe levitamine välisturistidele muu hulgas inglise keeles visittallinn.ee keskkonnas ning teabematerjalidena hotellides, kruiisisadamates ja lennujaamas. Sihitud turunduskampaaniate kujundamine, et tutvustada Tallinna öist kultuurielu, alternatiivklubisid ja loovkogukonda. Tallinna eripära, kvaliteedi ja turvalisuse esiletõstmine võrreldes teiste piirkondadega.

Erilahendusena öiste kultuuri- ja meelelahutusmarsruutide või soovituste koostamine kruiisituristidele, kes viibivad linnas hilisõhtul või öösel, et aidata neil leida põnevaid sihtkohti väljaspool vanalinna. Kohalike korraldajate ja sündmuspaikade kaasamine kampaaniatesse.

(ET)

Öine Tallinn 2035

Visioon, tegevussuunad ja olulisemad tegevused

Visioon

Tallinna ööelu on vaheldusrikas, kvaliteetne ja kaasav, pakkudes elamusi paljudele sihtrühmadele ning toetades linna kultuurilist ja majanduslikku arengut. Tallinn on ööpäev läbi tegutsev linn, kus on kõik olulised teenused ja vaba aja veetmise võimalused kõigest 15 minuti kaugusel. Tallinna ööelu on turvaline, loov ja mitmekesine ning pakub huvi nii kohalikele elanikele kui ka väliskülastajatele. Linn arendab ööelu jätkusuutlikult, keskkonnasäästlikult ja uuendusmeelselt, tagades tasakaalu kohalike elanike heaolu ja ööelu arengu vahel.

Tegevussuunad ja olulisemad tegevused

  1. Tallinna ööelu mitmekesisuse ja kultuurilise rikkuse esiletõstmine

Tallinna ööelu on mitmekesine ja kultuuriliselt rikas, pakkudes laia valikut kvaliteetseid meelelahutusvõimalusi kultuuriasutustes ja mitmesugustel sündmustel. Kõikides linnaosades toimub kogukonnakeskseid sündmusi ja tegevusi, mis elavdavad ööelu ja tõstavad esile linnaosa eripära. Peamised ööelu keskused on Kesklinn ja Põhja-Tallinn.

 

Tallinna kultuurielu rikastavad eri subkultuure esindavad sündmused. Erinevate kogukondade sündmused ja festivalid toovad kokku eri sihtrühmi ja tugevdavad linna rahvusvahelist tuntust. UNESCO muusikalinna tiitli kandjana panustab Tallinn elava muusika arengusse, pakkudes võimalusi erinevates žanrites helikunstile. Linna kultuurimaastikku rikastavad ka suured avalikud ülelinnalised sündmused, näiteks Kultuuriöö, mis laiendab õhtuse ja öise kultuurielu võimalusi ning toob esile uuenduslikke kunstivorme.

 

Lisaks kultuurile ja meelelahutusele täiendavad õhtust ja öist linnaruumi sportlikud ja aktiivsed ajaveetmisvõimalused. Valgustatud terviserajad, välijõusaalid ja ööpäev läbi avatud spordiklubid pakuvad vaheldusrikkaid võimalusi füüsiliseks tegevuseks ka õhtusel ja öisel ajal. Spordi ja liikumise lõimimine ööellu rikastab linnaruumi, toetab vaimset ja füüsilist heaolu ning loob alternatiive tervislikuks ja sotsiaalseks ajaveetmiseks.

 

Sellise vaheldusrikkuse hoidmiseks ja arendamiseks toetab Tallinn elava muusika kontserdipaiku ning kultuuriprojekte, tagades uute algatuste ja alternatiivsete ajaveetmisviiside tekke. Eri taotlusvoorude kaudu antav toetus võimaldab korraldajatel pakkuda laiemat sündmuste valikut ning tagada, et Tallinna ööelu oleks ligipääsetav ja vaheldusrikas nii kohalikele kui ka väliskülastajatele.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

määratakse 2026

23

38

16

4

19

Täiesti nõus

Pigem nõus

Pigem ei ole nõus

Üdse ei ole nõus

Ei oska öelda

Erinevad vaba aja veetmise võimalused õhtusel ja öisel ajal on muutnud Tallinna elukohana atraktiivsemaks. Vastajaid 1027

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

1.1. Ööelu koordinaatori ametikoha loomine

Tallinna Strateegiakeskusesse ööelu koordinaatori ametikoha loomine. Koordinaatori ülesanne on korraldada arengudokumendis kirjeldatud tegevuste elluviimist ja seiret.

(Tallinna Strateegiakeskus (SK)

Maailmas üle 80 linna, kus eksisteerib öölinnapea positsioon.

1.2. Noorte kultuurielus osalemise suurendamine

Tegevuskava ja toetusmehhanismide väljatöötamine noorte (13–26-aastased) aktiivsemaks kaasamiseks õhtustele ja öistele kultuurisündmustele.

(Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet (KSA))

Foto: Aleksandr Gužov

Linnafestival UIT pakub noortele alternatiivset kultuuriprogrammi.

1.3. Noortekohvikute käivitamine

Vähemalt kahes linnaosas noortekohvikute avamine mobiilse noorsootöö spetsialistide toel, pakkudes 13–17-aastastele noortele turvalist ja toetavat keskkonda vaba aja veetmiseks, sh õhtuti.

(Tallinna Haridusamet (HA), linnaosavalitsused (LOVid))

1.4. Kultuuriprojektide ja -ettevõtmiste toetamine

Vaheldusrikaste õhtuste ja öiste kultuurisündmuste korraldamine ja toetamine, pöörates senisest suuremat tähelepanu eri subkultuuridele.

(KSA)

1.5. Vahekasutuse võimaldamine

Tühjade ruumide ajutise kasutuse kontseptsiooni väljatöötamine, mis võimaldab korraldada õhtuseid ja öiseid kultuuri- ja kogukonnasündmusi koostöös erasektoriga.

(Tallinna Linnaplaneerimise Amet (LPA), LOVid, Tallinna Linnavaraamet (LVA))

1.6. Linnavara rendipoliitika väljatöötamine ööelu toetamiseks

Väärtuspõhise rendipoliitika kujundamine, mis toetab kohalikku kultuuri ning loovuse ja kogukondlike algatuste arengut. Tühjade või alakasutatud hoonete potentsiaali analüüsimine ning neist mitmeotstarbeliste ruumide arendamine ja nende kasutusele võtmine ka õhtuste ja öiste tegevuste tarbeks.

(LVA)

Vahekasutuse näiteid Euroopast

1.7. Ööeluasutuste õiguspärase tegutsemise ja ruumilise sobivuse tagamine

Väärtuspõhise rendipoliitika kujundamine, mis toetab kohalikku kultuuri ning loovuse ja kogukondlike algatuste arengut. Tühjade või alakasutatud hoonete potentsiaali analüüsimine ning neist mitmeotstarbeliste ruumide arendamine ja nende kasutusele võtmine ka õhtuste ja öiste tegevuste tarbeks.

(LVA)

1.8. Õhtuste ja öiste spordisündmuste korraldamine

Regulaarsete õhtuste ja öiste spordi- ja liikumissündumuste korraldamine ja toetamine.

(KSA, LOVid)

1.9. Välijõusaalide valgustamine

Kõikide linna välijõusaalide varustamine juhitava valgustusega, et tagada nende ööpäevaringne kasutatavus ja turvalisus.

(KSA, LOVid)

1.10. Noorte omaalgatuslike ja sotsiaalset ööelu toetavate tegevuste arendamine

Noorte julgustamine korraldama omaalgatuslikke õhtuseid ja öiseid tegevusi, et pakkuda turvalist, loovat ja arendavat alternatiivi tavapärasele ööelule, ja nende projektide toetamine. Eelistatakse algatusi, mis aitavad noorte tähelepanu hoida eemal alkoholi ja uimastite tarvitamisest ning loovad võimalusi osaluseks, sotsiaalseks suhtluseks ja tasuta vaba aja veetmiseks, näiteks loovtegevused, mängulised ja kogukondlikud tegevused(HA)

1.11. Kogukondlike ja tasuta kultuuriürituste pakkumise laiendamine

Õhtusel ja öisel ajal toimuvate kogukondlike ja tasuta kultuuriürituste korraldamise soodustamine, et pakkuda vaheldust tavapärasele ööelule. Tasuta ja ligipääsetavate sündmuste aastaringne pakkumine, kasutades selleks ka avalikke haljasalasid ja muid sobivaid kohti linnaruumis.

(KSA, LOVid, MUPO)

1.12. Õhtuste ja öiste sündmuste kaardistamine

Linnas toimuvate tasuta ja kogukondlike õhtuste ja öiste sündmuste, sh linnavalitsuse ja linnaosavalitsuste korraldatavate tegevuste väljaselgitamine. Kogutud info lisamine portaalidesse huvi.tallinn.ee ja visittallinn.ee, et parandada sündmuste nähtavust ja suurendada osalemist.(KSA)

1.13. Avalike alade arendamine ajaveetmispaikadeks

Avalike alade (näiteks parkide, väljakute, promenaadide) kaasajastamine ja arendamine, et need oleksid kõikidele vanuserühmadele ööpäev läbi tasuta kasutatavad, ligipääsetavad ja turvalised (sealhulgas hästi valgustatud) kogunemis- ja ajaveetmiskohad. Istumis- ja mängualade ning valgustatud sportimisvõimaluste lisamine.

(Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet (keko), LOVid)

1.14. Tallinna ööelupiirkondade mudeli väljatöötamine

Ööelupiirkondade ruumilise kontseptsiooni loomine, määrates piirkonnad, kus ööelu on prioriteetne, ja need, kus eelistatakse elukeskkonna rahu. Mudel aitab suunata investeeringuid, planeerida taristut ja vältida konflikte kohalike elanikega.

(LPA, SK, LOVid)

1.15. Digitaalse ligipääsetavuse parandamine

Olemasolevate kultuuri- ja sündmuskalendrite (nt huvi.tallinn.ee, visittallinn.ee) arendamine, et õhtuste ja öiste ürituste info oleks kergesti leitav ja filtreeritav kellaaja, piirkonna ja sihtrühma järgi.

(SK)

 

1.16. Korduvate avalike sündmuste registreerimise lihtsustamine

Väikese mõjuga korduvatele sündmustele (nt tantsuõhtud, treeningud) senisest lihtsama avaliku sündmuse registreerimise süsteemi väljatöötamine. Võimaluse loomine kuupäevade kiireks muutmiseks ja lisamiseks ilma iga kord uut täismenetlust algatamata. Süsteemi rakendamine juhtudel, kus sündmus ei eelda liikluskorralduse muutmist ega muud linna sekkumist.

(MUPO, SK, KSA)

1.17. Avalike tualettide ööpäevaringselt avamine

Olemasolevate tualettide kasutamise võimaluse tagamine kella 7–24 ning vajadusel uute paigaldamine kohtadesse, kus on nende järele nõudlus. See suurendab külastajate ja öötöötajate mugavust ja turvalisust ning aitab ennetada avaliku ruumi väärkasutust ja sellega seotud häiringuid.

(KEKO)

The Tokyo Toilet algatuse raames rajati Tokyosse 17 avalikku tualetti, mis on ühtaegu ligipääsetavad, turvalised ja arhitektuurselt silmapaistvad.

  1. Tallinna ööelu turvalisuse ja kestlikkuse tagamine

Tallinna ööelu on turvaline, kogukonnakeskne ja hästi koordineeritud ning linnakeskkond on nii külastajatele kui ka kohalikele elanikele meeldiv ja vaheldusrikas. Avalik ruum on funktsionaalne ja turvaline tänu uuendatud tänavavalgustusele, paigaldatud turvakaameratele ning turvatöötajate ja korrakaitsjate heale väljaõppele ja nähtavale kohalolekule ööelupiirkondades. Ööeluasutused on alkoholi müües vastutustundlikud ja rakendatavad turvameetmed aitavad vähendada joobest tingitud avaliku korra rikkumisi. Sündmuste läbimõeldum korraldus ja hoonete parandatud heliisolatsioon aitab ennetada müra (näiteks hoida meelelahutusasutustes tekitatava müra siseruumides) ning leevendada naabruskonnale avalduvat mõju ja öörahu rikkumist.

 

Politsei, munitsipaalpolitsei, linnavalitsus ja kogukonnad teevad süsteemset ja usalduslikku koostööd, mis toetab ennetavat sekkumist ja kiiret reageerimist probleemidele. Koostööd ning turvalisema ja vaiksema öökeskkonna loomist toetavad ka asumipõhised, kõiki osalisi kaasavad hea tahte kokkulepped.

 

Ümbruskonna senise kasutusotstarbega arvestamise põhimõtte rakendamise katseprojektid on ellu viidud piirkondades, kus uusarendused ja meelelahutusasutused on kohustatud oma tegevuse kohandama olemasoleva linnakeskkonnaga. Arvestades piirkonna eripäradega (näiteks elukeskkond, müraolud või kultuuriline kasutus) otsitakse lahendusi, mis tagavad tasakaalu ööelu ja elukeskkonna vahel. Sellega ennetatakse konflikte ja toetatakse jätkusuutlikku kooselu tihedalt kasutatavas linnaruumis.

 

Lisaks võimaldavad paljud kultuuriprojektid kogukonnaüritustel (nagu kodukohvikute päevad ja rahvuskultuurifestivalid) laieneda õhtusele ja öisele ajale, edendades nii kogukondlikku ühtekuuluvust kui ka Tallinna ööelu kultuurilist vaheldusrikkust.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

13,5 (2023)

Sihttase

27 (2035)

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

943 (2024)

Sihttase

400 (2035)400 (2035)

10

37

31

12

10

Suurel määral

Mõningal määral

Vähesel määral

Üldse mitte

Ei oska öelda

Erinevad vaba aja veetmise võimalused õhtusel ja öisel ajal on muutnud Tallinna elukohana atraktiivsemaks. Vastajaid 1027

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

2.1. Heliisolatsiooninõuete rakendamine

Heliisolatsiooninõuete kehtestamine öisel ajal tegutsevatele meelelahutusasutustele ning mürataseme jälgimise süsteemi rakendamine aktiivsema ööeluga piirkondades, et tagada tasakaal ööelu toimimise ja kohalike elanike heaolu vahel.

(LPA)

2.2. Heliisolatsiooni parendamise võimaluste analüüsimine

Meelelahutusasutuste ja elamute (eriti muinsuskaitsealuste hoonete) heliisolatsiooni parendamise vajaduse ja võimaluste analüüsimine linna olemasolevate meetmete raames, eesmärgiga hoida müra siseruumides.

(LPA)

 

2.3. Hea tahte kokkulepete sõlmimine

Hea tahte kokkulepete laiendamine elavama ööeluga asumitesse, et toetada kogukondlikku koostööd ööelus.

(LOVid)

2.4. Turvakaamerate paigaldamine

Turvakaamerate kasutuse laiendamine aktiivse ööeluga piirkondades, lähtudes politsei riskihinnangust, et parandada avaliku ruumi järelevalvet, ennetada rikkumisi ja toetada korrakaitset. Eraldi tähelepanu pööratakse piirkondadele, kus esineb vandalismi ja sodimist, sh seintele kirjutatud grafitit, et ennetada ja dokumenteerida rikkumisi tõhusamalt.

(MUPO)

2.5. Turvatöö kvaliteedi parandamine

Turvatöötajatele regulaarsete koolituste korraldamine, keskendudes konfliktide lahendamisele, vähemusrühmade kaitsele, noortega suhtlemisele ja riskikäitumise ennetamisele ööelus. Ööeluasutustele teavitustöö tegemine turvatöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta.

(Ööelu koordinaator ja välised partnerid)

2.6. Munitsipaalpolitsei patrullide kohalolu suurendamine öötundidel

Munitsipaalpolitsei patrullide kohalolu suurendamine aktiivse ööeluga piirkondades, et toetada avaliku korra hoidmist ja tagada öörahu.

(MUPO)

Eastbourne’i Night Safety Marshal projekti raames patrullib linnas spetsiaalse väljaõppe saanud meeskond, et tagada turvalisus öisel ajal.

Foto: Ilja Matusihis

Pildiallkiri puudu

2.7. Teavituskampaaniate korraldamine

Ulatuslike haridus- ja teavituskampaaniate käivitamine, mis käsitlevad vastutustundlikku alkoholitarbimist, seksuaalse ahistamise ennetamist, uimastite kasutamise riske ja ööeluga seotud kahjude vähendamist.

(Ööelu koordinaator ja välised partnerid, MUPO, STA)

Ask for Angela algatus võimaldab ahistamise ohvritel küsida diskreetselt abi baarides ja klubides, kasutades koodküsimust „Kas Angela on siin?“.

2.8. Noorsootöötajate kaasamine ööeluga seotud võrgustikutöösse

Mobiilsete noorsootöötajate teadlikkuse suurendamine ööelu võimalustest ja riskidest ning nende kaasamine linna ööeluga seotud võrgustikutöösse.

(HA, ööelu koordinaator)

2.9. Regulaarsete ümarlauakohtumiste jätkamine

Regulaarsete kohtumiste korraldamine linna, politsei, linnaelanike ja ööeluga seotud valdkondade esindajate vahel, et vahetada infot, käsitleda probleeme ja ennetada riske.

(Ööelu koordinaator, MUPO, LOVid)

2.10. Alkoholimüügi piirangute mõju ülevaatamine ja vajadusel leevendamine

Kehtivate alkoholimüügi piirangute ülevaatamine, hinnates korrarikkumiste, mürataseme ja muude riskide (nt keelatud ainete tarvitamine, konfliktiolukorrad avalikus ruumis) alusel piirangute mõju turvalisusele ja ööelule. Seal, kus piirangud ei ole ennast õigustanud või teevad põhjendamatult kahju kultuurielule ja ettevõtlusele, kaaluda nende leevendamist või kaotamist. Eesmärk on leida tasakaal turvalisuse, elava linnaruumi ja vastutustundliku alkoholitarbimise vahel.

(Ööelu koordinaator)

2.11. Ümbruskonna senise kasutusotstarbega arvestamise põhimõtte rakendatavuse analüüsimine

Analüüsimine, kes on võimalik kehtestada põhimõte, mille kohaselt muudatuse algataja (nt kinnisvaraarendaja või uus ööklubi pidaja) vastutab ise tekkida võivate mõjude (nagu müra, vibratsioon) ennetamise ja leevendamise eest. Sarnaselt häiringutest teavitamise kohustusega toetaks see vastutuse õiglast jagunemist ööeluga seotud ettevõtluse ja elamuarenduse vahel.(LPA)

„Agent of Change“ on Londonis kasutatav linnaplaneerimise põhimõte, mille järgi peab uusarenduse rajaja elanike või ettevõtjate asemel ise vastutama võimaliku mürahäiringu leevendamise eest.

2.12 Sõltuvusprobleemide ennetamise ja toe pakkumise jätkamine

Nõustamis- ja rehabilitatsiooniteenuste pakkumine alkoholi ja uimastite tarvitamise probleemide korral, suurendades vajadusel teenuste mahtu ja kättesaadavust ööelus osalejatele ja öötöötajatele.

(STA)

  1. Öötöötajate heaolu ja töötingimuste parandamine

Tallinna linn parandab öötöötajate heaolu teenuste ja linnakeskkonna arendamise kaudu. Tähelepanu keskmes on öistele töötajatele mõeldud teenuste kättesaadavuse parandamine, sealhulgas ööpäevaringsete söögikohtade, puhkealade ja esmatasandi terviseteenuste kaardistamine ja arendamine. Linn arendab koostöös tööandjate ja linnaosavalitsustega graafiku alusel töötavatele vanematele mõeldud lastehoiuvõimalusi ja laiendab öise ühistranspordi võrgustikku, et tagada ohutu ja mugav liikumine töö ja kodu vahel. Linn aitab vaimse tervise toe öötöötajatele paremini kättesaadavaks muuta, toetades nõustamisteenuste arendamist ja tööandjate teadlikkuse suurendamist öötöö mõjust.

Töötamine õhtuti 2018

58,1%

19,8%

19,6%

Töötamine öösiti 2018

5,2

6,6

85,7%

Töötamine õhtuti 2019

23,0%

20,2%

54,5%

Töötamine öösiti 2019

5,2

6,2

86,2%

Töötamine õhtuti 2020

17,7%

19,5%

59,0%

Töötamine öösiti 2020

86,0%

5,7

4,5

Töötamine õhtuti 2021

20,6%

23,0%

56,4%

Töötamine öösiti 2021

4,9

7,2

87,9%

Töötamine õhtuti 2023

14,2%

26,8%

58,7%

Töötamine öösiti 2023

3,7

6,6

89,4%

Mitte kunagi

Mõnikord

Sageli

Väljaspool tavapärast tööaega töötamise sagedus

Allikas: TT229

Tegevused:

3.1. Öötöötajate heaolu toetamine

Ennetusele keskenduvate koolituste korraldamine öötöötajatele koostöös vaimse tervise spetsialistidega, et pakkuda psühholoogilist tuge ja suurendada toimetulekut öötöö eripäradega. Tööandjate teadlikkuse suurendamine öötööga seotud terviseriskidest ning töötingimuste kujundamise toetamine viisil, mis aitab ennetada stressi ja läbipõlemist.

(LPA)

„Thrive at Night“ on Bristolis käivitatud programm, mis pakub öötöötajatele tasuta koolitusi, ressursse ja tugimaterjale nende vaimse tervise ja heaolu toetamiseks

3.2. Ööpäevaringse lastehoiuvajaduse analüüsimine

Ööpäevaringse lastehoiuvajaduse analüüsimine: maht, piirkonnad ja sihtrühmad, kus vajadus on kõige suurem (nt tervishoiu-, toitlustus- ja turvatöötajate pered). Tulemuste põhjal vajalike ressursside hindamine ning esialgse lahenduse väljatöötamine öiste rühmade avamiseks valitud lasteaedades.

(HA)

  1. Mugava ja keskkonnasäästliku ööpäevaringse liikuvuse ja taristu arendamine

Tallinnas on ka öisel ajal võimalik liikuda linna eri piirkondade vahel keskkonnasäästlikult ja mugavalt. Ööbussiliinide võrgustiku ulatus on küll väiksem kui päevastel liinidel, kuid see tagab kindla liikumisvõimaluse mõnel ööl nädalas, eelkõige õhtusel või varahommikusel ajal.

 

Rattaradade võrgustik ning valgustatud ja turvalised liikumisrajad on suurendanud isiklike jalgrataste kasutamist ning ööpäevaringset jalgsi liikumist. Rakendatud on liiklusohutuse parandamise meetmeid, mille eesmärk on vähendada joobeseisundist tingitud vigastusi kergliiklejate seas. Elektrilisi tõukerattaid ja minimopeede saab rentida peamiselt kevade algusest sügise lõpuni, kuid öösiti on nende kasutamine piiratud.

Digilahendused (näiteks Google Maps, Apple Maps ja transport.tallinn.ee) võimaldavad linlastel hõlpsalt planeerida oma öist liikumist, leides kiireimad ja mugavaimad transpordivõimalused vastavalt oma asukohale ja sihtpunktile. Transport.tallinn.ee on mugav ja kasutajasõbralik alternatiiv suurtele rahvusvahelistele platvormidele, andes Tallinna ühistranspordi kohta kõige täpsemat ja ajakohasemat teavet.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul öiste (kl 23–5) liikumisvõimalustega

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

määratakse 2026

Tegevused:

4.1. Öise ühistranspordi arendamine

Ööbussiliinide võrgustiku laiendamine üle linna ja linnaosadevaheliste ühenduste arendamine. Ööliinide käivitamine ka nädala sees öösel lõppevate suursündmuste ajal, et vähendada isiklike sõidukite kasutamist ja soodustada ühissõidukite kasutamist.

Linnaosade vahele (nt Haabersti–Nõmme suunal) otsesemate ühenduste loomise võimaluste analüüsimine, tugiliinide kasutamine ja paremate ümberistumisvõimaluste loomine.

(Tallinna Transpordiamet (TTA))

4.2. Ööpäevaringse ligipääsetavuse parandamine

Erivajadustega inimestele sobiliku linnataristu (sh kaldteed, liftid, ratastoolisõbralik ühistransport) edasiarendamine, et tagada turvaline ja mugav liikumine ka õhtustel ja öistel aegadel.

 

Erilist tähelepanu vajab ühissõidukite ja ühissõidukipeatuste ligipääsetavus ning turvaliste liikumisteede tagamine ööelupiirkondades. Kultuuri- ja meelelahutusasutuste ligipääsetavuse parandamise toetamine, arvestades ajutisi sündmuspaiku, mitmetasandilisi hooneid ja ööpäevaringseid külastusaegu.

(TTA, STA, KSA)

4.3. Teabe kättesaadavuse parandamine

Öist liikumist puudutava info kättesaadavuse parandamine, arendades platvormi transport.tallinn.ee kasutajasõbralikumaks, sh mobiilivaates. Koostöö tegemine Google Mapsi ja Apple Mapsi haldajatega, et tagada ööliine puudutava info õigeaegne ja täpne kuvamine.(TTA)

  1. Tallinna rahvusvahelise tuntuse suurendamine ööelu sihtkohana

Tallinnas on ka öisel ajal võimalik liikuda linna eri piirkondade vahel keskkonnasäästlikult ja mugavalt. Ööbussiliinide võrgustiku ulatus on küll väiksem kui päevastel liinidel, kuid see tagab kindla liikumisvõimaluse mõnel ööl nädalas, eelkõige õhtusel või varahommikusel ajal.

 

Rattaradade võrgustik ning valgustatud ja turvalised liikumisrajad on suurendanud isiklike jalgrataste kasutamist ning ööpäevaringset jalgsi liikumist. Rakendatud on liiklusohutuse parandamise meetmeid, mille eesmärk on vähendada joobeseisundist tingitud vigastusi kergliiklejate seas. Elektrilisi tõukerattaid ja minimopeede saab rentida peamiselt kevade algusest sügise lõpuni, kuid öösiti on nende kasutamine keelatud.

Digilahendused (näiteks Google Maps, Apple Maps ja transport.tallinn.ee) võimaldavad linlastel hõlpsalt planeerida oma öist liikumist, leides kiireimad ja mugavaimad transpordivõimalused vastavalt oma asukohale ja sihtpunktile. Transport.tallinn.ee on mugav ja kasutajasõbralik alternatiiv suurtele rahvusvahelistele platvormidele, andes Tallinna ühistranspordi kohta kõige täpsemat ja ajakohasemat teavet.

Mõõdik

osakaal Tallinna väliskülastajatest, kes nõustuvad väitega, et Tallinnas on huvipakkuv ööelu1

 

[1] Allikas: väliskülastajate uuring

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

90% (2035)

37

39

7

3

16

Täiesti nõus

Pigem nõus

Pigem ei ole nõus

Üdse ei ole nõus

Ei oska öelda

Aktiivne ja võimalusi pakkuv linn õhtusel ja öisel ajal on oluline Tallinna hea rahvusvahelise maine jaoks

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

5.1. Maailmatasemel ööelusündmuste arendamine ja rahvusvaheline turundamine

Maailmatasemel ööelusündmuste toetamine ja arendamine, et kujundada Tallinnast selgelt äratuntav ja rahvusvaheliselt populaarne ööelusihtkoht. Põhiline on elava muusika ja öiste kultuurisündmuste esiletõstmine nii kohalike kui ka rahvusvaheliste partneritega tehtava koostöö toel. Selleks seatakse turundussõnumid ja -fookused, arendatakse kvaliteetset visuaalset sisu ning valitakse sihtrühmale sobivad turunduskanalid. Tähtis roll on ööelu sündmusi kajastaval kalendril ning koostööl korraldajatega, kellele pakutakse tuge, kontakte ja ressursse, säilitades nende sõltumatuse sündmuste korraldamisel.

(SK, KSA)

5.2. Uute sihtrühmade kaasamine ja sihitud kampaaniate loomine

Tallinna ööelu (nt toitlustuskohad, kontserdid, klubid) linnaosade kaupa käsitlevate ülevaatlike teabematerjalide koostamine. Teabe levitamine välisturistidele muu hulgas inglise keeles visittallinn.ee keskkonnas ning teabematerjalidena hotellides, kruiisisadamates ja lennujaamas. Sihitud turunduskampaaniate kujundamine, et tutvustada Tallinna öist kultuurielu, alternatiivklubisid ja loovkogukonda. Tallinna eripära, kvaliteedi ja turvalisuse esiletõstmine võrreldes teiste piirkondadega.

Erilahendusena öiste kultuuri- ja meelelahutusmarsruutide või soovituste koostamine kruiisituristidele, kes viibivad linnas hilisõhtul või öösel, et aidata neil leida põnevaid sihtkohti väljaspool vanalinna. Kohalike korraldajate ja sündmuspaikade kaasamine kampaaniatesse.

(SK)

Visioon, tegevussuunad ja olulisemad tegevused

Visioon

Tallinna ööelu on vaheldusrikas, kvaliteetne ja kaasav, pakkudes elamusi paljudele sihtrühmadele ning toetades linna kultuurilist ja majanduslikku arengut. Tallinn on ööpäev läbi tegutsev linn, kus on kõik olulised teenused ja vaba aja veetmise võimalused kõigest 15 minuti kaugusel. Tallinna ööelu on turvaline, loov ja mitmekesine ning pakub huvi nii kohalikele elanikele kui ka väliskülastajatele. Linn arendab ööelu jätkusuutlikult, keskkonnasäästlikult ja uuendusmeelselt, tagades tasakaalu kohalike elanike heaolu ja ööelu arengu vahel.

Tegevussuunad ja olulisemad tegevused

  1. Tallinna ööelu mitmekesisuse ja kultuurilise rikkuse esiletõstmine

Tallinna ööelu on mitmekesine ja kultuuriliselt rikas, pakkudes laia valikut kvaliteetseid meelelahutusvõimalusi kultuuriasutustes ja mitmesugustel sündmustel. Kõikides linnaosades toimub kogukonnakeskseid sündmusi ja tegevusi, mis elavdavad ööelu ja tõstavad esile linnaosa eripära. Peamised ööelu keskused on Kesklinn ja Põhja-Tallinn.

 

Tallinna kultuurielu rikastavad eri subkultuure esindavad sündmused. Erinevate kogukondade sündmused ja festivalid toovad kokku eri sihtrühmi ja tugevdavad linna rahvusvahelist tuntust. UNESCO muusikalinna tiitli kandjana panustab Tallinn elava muusika arengusse, pakkudes võimalusi erinevates žanrites helikunstile. Linna kultuurimaastikku rikastavad ka suured avalikud ülelinnalised sündmused, näiteks Kultuuriöö, mis laiendab õhtuse ja öise kultuurielu võimalusi ning toob esile uuenduslikke kunstivorme.

 

Lisaks kultuurile ja meelelahutusele täiendavad õhtust ja öist linnaruumi sportlikud ja aktiivsed ajaveetmisvõimalused. Valgustatud terviserajad, välijõusaalid ja ööpäev läbi avatud spordiklubid pakuvad vaheldusrikkaid võimalusi füüsiliseks tegevuseks ka õhtusel ja öisel ajal. Spordi ja liikumise lõimimine ööellu rikastab linnaruumi, toetab vaimset ja füüsilist heaolu ning loob alternatiive tervislikuks ja sotsiaalseks ajaveetmiseks.

 

Sellise vaheldusrikkuse hoidmiseks ja arendamiseks toetab Tallinn elava muusika kontserdipaiku ning kultuuriprojekte, tagades uute algatuste ja alternatiivsete ajaveetmisviiside tekke. Eri taotlusvoorude kaudu antav toetus võimaldab korraldajatel pakkuda laiemat sündmuste valikut ning tagada, et Tallinna ööelu oleks ligipääsetav ja vaheldusrikas nii kohalikele kui ka väliskülastajatele.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul kultuurilise vaba aja veetmise võimalustega Tallinnas õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal (kl 19–7)

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

määratakse 2026

23

38

16

4

19

Täiesti nõus

Pigem nõus

Pigem ei ole nõus

Üdse ei ole nõus

Ei oska öelda

Erinevad vaba aja veetmise võimalused õhtusel ja öisel ajal on muutnud Tallinna elukohana atraktiivsemaks. Vastajaid 1027

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

1.1. Ööelu koordinaatori ametikoha loomine

Tallinna Strateegiakeskusesse ööelu koordinaatori ametikoha loomine. Koordinaatori ülesanne on korraldada arengudokumendis kirjeldatud tegevuste elluviimist ja seiret.

(Tallinna Strateegiakeskus (SK)

Maailmas üle 80 linna, kus eksisteerib öölinnapea positsioon.

1.2. Noorte kultuurielus osalemise suurendamine

Tegevuskava ja toetusmehhanismide väljatöötamine noorte (13–26-aastased) aktiivsemaks kaasamiseks õhtustele ja öistele kultuurisündmustele.

(Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet (KSA))

Foto: Aleksandr Gužov

Linnafestival UIT pakub noortele alternatiivset kultuuriprogrammi.

1.3. Noortekohvikute käivitamine

Vähemalt kahes linnaosas noortekohvikute avamine mobiilse noorsootöö spetsialistide toel, pakkudes 13–17-aastastele noortele turvalist ja toetavat keskkonda vaba aja veetmiseks, sh õhtuti.

(Tallinna Haridusamet (HA), linnaosavalitsused (LOVid))

1.4. Kultuuriprojektide ja -ettevõtmiste toetamine

Vaheldusrikaste õhtuste ja öiste kultuurisündmuste korraldamine ja toetamine, pöörates senisest suuremat tähelepanu eri subkultuuridele.

(KSA)

1.5. Vahekasutuse võimaldamine

Tühjade ruumide ajutise kasutuse kontseptsiooni väljatöötamine, mis võimaldab korraldada õhtuseid ja öiseid kultuuri- ja kogukonnasündmusi koostöös erasektoriga.

(Tallinna Linnaplaneerimise Amet (LPA), LOVid, Tallinna Linnavaraamet (LVA))

1.6. Linnavara rendipoliitika väljatöötamine ööelu toetamiseks

Väärtuspõhise rendipoliitika kujundamine, mis toetab kohalikku kultuuri ning loovuse ja kogukondlike algatuste arengut. Tühjade või alakasutatud hoonete potentsiaali analüüsimine ning neist mitmeotstarbeliste ruumide arendamine ja nende kasutusele võtmine ka õhtuste ja öiste tegevuste tarbeks.

(LVA)

Vahekasutuse näiteid Euroopast

1.7. Ööeluasutuste õiguspärase tegutsemise ja ruumilise sobivuse tagamine

Väärtuspõhise rendipoliitika kujundamine, mis toetab kohalikku kultuuri ning loovuse ja kogukondlike algatuste arengut. Tühjade või alakasutatud hoonete potentsiaali analüüsimine ning neist mitmeotstarbeliste ruumide arendamine ja nende kasutusele võtmine ka õhtuste ja öiste tegevuste tarbeks.

(LVA)

1.8. Õhtuste ja öiste spordisündmuste korraldamine

Regulaarsete õhtuste ja öiste spordi- ja liikumissündumuste korraldamine ja toetamine.

(KSA, LOVid)

1.9. Välijõusaalide valgustamine

Kõikide linna välijõusaalide varustamine juhitava valgustusega, et tagada nende ööpäevaringne kasutatavus ja turvalisus.

(KSA, LOVid)

1.10. Noorte omaalgatuslike ja sotsiaalset ööelu toetavate tegevuste arendamine

Noorte julgustamine korraldama omaalgatuslikke õhtuseid ja öiseid tegevusi, et pakkuda turvalist, loovat ja arendavat alternatiivi tavapärasele ööelule, ja nende projektide toetamine. Eelistatakse algatusi, mis aitavad noorte tähelepanu hoida eemal alkoholi ja uimastite tarvitamisest ning loovad võimalusi osaluseks, sotsiaalseks suhtluseks ja tasuta vaba aja veetmiseks, näiteks loovtegevused, mängulised ja kogukondlikud tegevused(HA)

1.11. Kogukondlike ja tasuta kultuuriürituste pakkumise laiendamine

Õhtusel ja öisel ajal toimuvate kogukondlike ja tasuta kultuuriürituste korraldamise soodustamine, et pakkuda vaheldust tavapärasele ööelule. Tasuta ja ligipääsetavate sündmuste aastaringne pakkumine, kasutades selleks ka avalikke haljasalasid ja muid sobivaid kohti linnaruumis.

(KSA, LOVid, Mupo)

1.12. Õhtuste ja öiste sündmuste kaardistamine

Linnas toimuvate tasuta ja kogukondlike õhtuste ja öiste sündmuste, sh linnavalitsuse ja linnaosavalitsuste korraldatavate tegevuste väljaselgitamine. Kogutud info lisamine portaalidesse huvi.tallinn.ee ja visittallinn.ee, et parandada sündmuste nähtavust ja suurendada osalemist.(KSA)

1.13. Avalike alade arendamine ajaveetmispaikadeks

Avalike alade (näiteks parkide, väljakute, promenaadide) kaasajastamine ja arendamine, et need oleksid kõikidele vanuserühmadele ööpäev läbi tasuta kasutatavad, ligipääsetavad ja turvalised (sealhulgas hästi valgustatud) kogunemis- ja ajaveetmiskohad. Istumis- ja mängualade ning valgustatud sportimisvõimaluste lisamine.

(Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet (keko), LOVid)

1.14. Tallinna ööelupiirkondade mudeli väljatöötamine

Ööelupiirkondade ruumilise kontseptsiooni loomine, määrates piirkonnad, kus ööelu on prioriteetne, ja need, kus eelistatakse elukeskkonna rahu. Mudel aitab suunata investeeringuid, planeerida taristut ja vältida konflikte kohalike elanikega.

(LPA, SK, LOVid)

1.15. Digitaalse ligipääsetavuse parandamine

Olemasolevate kultuuri- ja sündmuskalendrite (nt huvi.tallinn.ee, visittallinn.ee) arendamine, et õhtuste ja öiste ürituste info oleks kergesti leitav ja filtreeritav kellaaja, piirkonna ja sihtrühma järgi.

(SK)

 

1.16. Korduvate avalike sündmuste registreerimise lihtsustamine

Väikese mõjuga korduvatele sündmustele (nt tantsuõhtud, treeningud) senisest lihtsama avaliku sündmuse registreerimise süsteemi väljatöötamine. Võimaluse loomine kuupäevade kiireks muutmiseks ja lisamiseks ilma iga kord uut täismenetlust algatamata. Süsteemi rakendamine juhtudel, kus sündmus ei eelda liikluskorralduse muutmist ega muud linna sekkumist.

(MUPO, SK, KSA)

1.17. Avalike tualettide ööpäevaringselt avamine

Olemasolevate tualettide kasutamise võimaluse tagamine kella 7–24 ning vajadusel uute paigaldamine kohtadesse, kus on nende järele nõudlus. See suurendab külastajate ja öötöötajate mugavust ja turvalisust ning aitab ennetada avaliku ruumi väärkasutust ja sellega seotud häiringuid.

(KEKO)

The Tokyo Toilet algatuse raames rajati Tokyosse 17 avalikku tualetti, mis on ühtaegu ligipääsetavad, turvalised ja arhitektuurselt silmapaistvad.

  1. Tallinna ööelu turvalisuse ja kestlikkuse tagamine

Tallinna ööelu on turvaline, kogukonnakeskne ja hästi koordineeritud ning linnakeskkond on nii külastajatele kui ka kohalikele elanikele meeldiv ja vaheldusrikas. Avalik ruum on funktsionaalne ja turvaline tänu uuendatud tänavavalgustusele, paigaldatud turvakaameratele ning turvatöötajate ja korrakaitsjate heale väljaõppele ja nähtavale kohalolekule ööelupiirkondades. Ööeluasutused on alkoholi müües vastutustundlikud ja rakendatavad turvameetmed aitavad vähendada joobest tingitud avaliku korra rikkumisi. Sündmuste läbimõeldum korraldus ja hoonete parandatud heliisolatsioon aitab ennetada müra (näiteks hoida meelelahutusasutustes tekitatava müra siseruumides) ning leevendada naabruskonnale avalduvat mõju ja öörahu rikkumist.

 

Politsei, munitsipaalpolitsei, linnavalitsus ja kogukonnad teevad süsteemset ja usalduslikku koostööd, mis toetab ennetavat sekkumist ja kiiret reageerimist probleemidele. Koostööd ning turvalisema ja vaiksema öökeskkonna loomist toetavad ka asumipõhised, kõiki osalisi kaasavad hea tahte kokkulepped.

 

Ümbruskonna senise kasutusotstarbega arvestamise põhimõtte rakendamise katseprojektid on ellu viidud piirkondades, kus uusarendused ja meelelahutusasutused on kohustatud oma tegevuse kohandama olemasoleva linnakeskkonnaga. Arvestades piirkonna eripäradega (näiteks elukeskkond, müraolud või kultuuriline kasutus) otsitakse lahendusi, mis tagavad tasakaalu ööelu ja elukeskkonna vahel. Sellega ennetatakse konflikte ja toetatakse jätkusuutlikku kooselu tihedalt kasutatavas linnaruumis.

 

Lisaks võimaldavad paljud kultuuriprojektid kogukonnaüritustel (nagu kodukohvikute päevad ja rahvuskultuurifestivalid) laieneda õhtusele ja öisele ajale, edendades nii kogukondlikku ühtekuuluvust kui ka Tallinna ööelu kultuurilist vaheldusrikkust.

Mõõdik

õhtusel, öisel ja varahommikusel ajal liikuvate elanike osakaal, kes tunnevad end sel ajal liikudes väga turvaliselt

Algtase

13,5 (2023)

Sihttase

27 (2035)

Mõõdik

korrakaitseüksustele öörahu rikkumise tõttu tehtud väljakutsete arv

Algtase

943 (2024)

Sihttase

400 (2035)

10

37

31

12

10

Suurel määral

Mõningal määral

Vähesel määral

Üldse mitte

Ei oska öelda

Millisel määral on probleemiks ööeluga seotud müra, ebaturvalisus ning muud häiringud. Vastajaid 1027

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

2.1. Heliisolatsiooninõuete rakendamine

Heliisolatsiooninõuete kehtestamine öisel ajal tegutsevatele meelelahutusasutustele ning mürataseme jälgimise süsteemi rakendamine aktiivsema ööeluga piirkondades, et tagada tasakaal ööelu toimimise ja kohalike elanike heaolu vahel.

(LPA)

2.2. Heliisolatsiooni parendamise võimaluste analüüsimine

Meelelahutusasutuste ja elamute (eriti muinsuskaitsealuste hoonete) heliisolatsiooni parendamise vajaduse ja võimaluste analüüsimine linna olemasolevate meetmete raames, eesmärgiga hoida müra siseruumides.

(LPA)

 

2.3. Hea tahte kokkulepete sõlmimine

Hea tahte kokkulepete laiendamine elavama ööeluga asumitesse, et toetada kogukondlikku koostööd ööelus.

(LOVid)

2.4. Turvakaamerate paigaldamine

Turvakaamerate kasutuse laiendamine aktiivse ööeluga piirkondades, lähtudes politsei riskihinnangust, et parandada avaliku ruumi järelevalvet, ennetada rikkumisi ja toetada korrakaitset. Eraldi tähelepanu pööratakse piirkondadele, kus esineb vandalismi ja sodimist, sh seintele kirjutatud grafitit, et ennetada ja dokumenteerida rikkumisi tõhusamalt.

(MUPO)

2.5. Turvatöö kvaliteedi parandamine

Turvatöötajatele regulaarsete koolituste korraldamine, keskendudes konfliktide lahendamisele, vähemusrühmade kaitsele, noortega suhtlemisele ja riskikäitumise ennetamisele ööelus. Ööeluasutustele teavitustöö tegemine turvatöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta.

(Ööelu koordinaator ja välised partnerid)

2.6. Munitsipaalpolitsei patrullide kohalolu suurendamine öötundidel

Munitsipaalpolitsei patrullide kohalolu suurendamine aktiivse ööeluga piirkondades, et toetada avaliku korra hoidmist ja tagada öörahu.

(MUPO)

Eastbourne’i Night Safety Marshal projekti raames patrullib linnas spetsiaalse väljaõppe saanud meeskond, et tagada turvalisus öisel ajal.

Foto: Ilja Matusihis

Pildiallkiri puudu

2.7. Teavituskampaaniate korraldamine

Ulatuslike haridus- ja teavituskampaaniate käivitamine, mis käsitlevad vastutustundlikku alkoholitarbimist, seksuaalse ahistamise ennetamist, uimastite kasutamise riske ja ööeluga seotud kahjude vähendamist.

(Ööelu koordinaator ja välised partnerid, MUPO, STA)

Ask for Angela algatus võimaldab ahistamise ohvritel küsida diskreetselt abi baarides ja klubides, kasutades koodküsimust „Kas Angela on siin?“.

2.8. Noorsootöötajate kaasamine ööeluga seotud võrgustikutöösse

Mobiilsete noorsootöötajate teadlikkuse suurendamine ööelu võimalustest ja riskidest ning nende kaasamine linna ööeluga seotud võrgustikutöösse.

(HA, ööelu koordinaator)

2.9. Regulaarsete ümarlauakohtumiste jätkamine

Regulaarsete kohtumiste korraldamine linna, politsei, linnaelanike ja ööeluga seotud valdkondade esindajate vahel, et vahetada infot, käsitleda probleeme ja ennetada riske.

(Ööelu koordinaator, MUPO, LOVid)

2.10. Alkoholimüügi piirangute mõju ülevaatamine ja vajadusel leevendamine

Kehtivate alkoholimüügi piirangute ülevaatamine, hinnates korrarikkumiste, mürataseme ja muude riskide (nt keelatud ainete tarvitamine, konfliktiolukorrad avalikus ruumis) alusel piirangute mõju turvalisusele ja ööelule. Seal, kus piirangud ei ole ennast õigustanud või teevad põhjendamatult kahju kultuurielule ja ettevõtlusele, kaaluda nende leevendamist või kaotamist. Eesmärk on leida tasakaal turvalisuse, elava linnaruumi ja vastutustundliku alkoholitarbimise vahel.

(Ööelu koordinaator)

2.11. Ümbruskonna senise kasutusotstarbega arvestamise põhimõtte rakendatavuse analüüsimine

Analüüsimine, kes on võimalik kehtestada põhimõte, mille kohaselt muudatuse algataja (nt kinnisvaraarendaja või uus ööklubi pidaja) vastutab ise tekkida võivate mõjude (nagu müra, vibratsioon) ennetamise ja leevendamise eest. Sarnaselt häiringutest teavitamise kohustusega toetaks see vastutuse õiglast jagunemist ööeluga seotud ettevõtluse ja elamuarenduse vahel.(LPA)

„Agent of Change“ on Londonis kasutatav linnaplaneerimise põhimõte, mille järgi peab uusarenduse rajaja elanike või ettevõtjate asemel ise vastutama võimaliku mürahäiringu leevendamise eest.

2.12 Sõltuvusprobleemide ennetamise ja toe pakkumise jätkamine

Nõustamis- ja rehabilitatsiooniteenuste pakkumine alkoholi ja uimastite tarvitamise probleemide korral, suurendades vajadusel teenuste mahtu ja kättesaadavust ööelus osalejatele ja öötöötajatele.

(STA)

  1. Öötöötajate heaolu ja töötingimuste parandamine

Tallinna linn parandab öötöötajate heaolu teenuste ja linnakeskkonna arendamise kaudu. Tähelepanu keskmes on öistele töötajatele mõeldud teenuste kättesaadavuse parandamine, sealhulgas ööpäevaringsete söögikohtade, puhkealade ja esmatasandi terviseteenuste kaardistamine ja arendamine. Linn arendab koostöös tööandjate ja linnaosavalitsustega graafiku alusel töötavatele vanematele mõeldud lastehoiuvõimalusi ja laiendab öise ühistranspordi võrgustikku, et tagada ohutu ja mugav liikumine töö ja kodu vahel. Linn aitab vaimse tervise toe öötöötajatele paremini kättesaadavaks muuta, toetades nõustamisteenuste arendamist ja tööandjate teadlikkuse suurendamist öötöö mõjust.

Töötamine õhtuti 2018

58,1%

19,8%

19,6%

Töötamine öösiti 2018

5,2

6,6

85,7%

Töötamine õhtuti 2019

23,0%

20,2%

54,5%

Töötamine öösiti 2019

5,2

6,2

86,2%

Töötamine õhtuti 2020

17,7%

19,5%

59,0%

Töötamine öösiti 2020

86,0%

5,7

4,5

Töötamine õhtuti 2021

20,6%

23,0%

56,4%

Töötamine öösiti 2021

4,9

7,2

87,9%

Töötamine õhtuti 2023

14,2%

26,8%

58,7%

Töötamine öösiti 2023

3,7

6,6

89,4%

Mitte kunagi

Mõnikord

Sageli

Väljaspool tavapärast tööaega töötamise sagedus

Allikas: TT229

Tegevused:

3.1. Öötöötajate heaolu toetamine

Ennetusele keskenduvate koolituste korraldamine öötöötajatele koostöös vaimse tervise spetsialistidega, et pakkuda psühholoogilist tuge ja suurendada toimetulekut öötöö eripäradega. Tööandjate teadlikkuse suurendamine öötööga seotud terviseriskidest ning töötingimuste kujundamise toetamine viisil, mis aitab ennetada stressi ja läbipõlemist.

(LPA)

„Thrive at Night“ on Bristolis käivitatud programm, mis pakub öötöötajatele tasuta koolitusi, ressursse ja tugimaterjale nende vaimse tervise ja heaolu toetamiseks

3.2. Ööpäevaringse lastehoiuvajaduse analüüsimine

Ööpäevaringse lastehoiuvajaduse analüüsimine: maht, piirkonnad ja sihtrühmad, kus vajadus on kõige suurem (nt tervishoiu-, toitlustus- ja turvatöötajate pered). Tulemuste põhjal vajalike ressursside hindamine ning esialgse lahenduse väljatöötamine öiste rühmade avamiseks valitud lasteaedades.

(HA)

  1. Mugava ja keskkonnasäästliku ööpäevaringse liikuvuse ja taristu arendamine

Tallinnas on ka öisel ajal võimalik liikuda linna eri piirkondade vahel keskkonnasäästlikult ja mugavalt. Ööbussiliinide võrgustiku ulatus on küll väiksem kui päevastel liinidel, kuid see tagab kindla liikumisvõimaluse mõnel ööl nädalas, eelkõige õhtusel või varahommikusel ajal.

 

Rattaradade võrgustik ning valgustatud ja turvalised liikumisrajad on suurendanud isiklike jalgrataste kasutamist ning ööpäevaringset jalgsi liikumist. Rakendatud on liiklusohutuse parandamise meetmeid, mille eesmärk on vähendada joobeseisundist tingitud vigastusi kergliiklejate seas. Elektrilisi tõukerattaid ja minimopeede saab rentida peamiselt kevade algusest sügise lõpuni, kuid öösiti on nende kasutamine piiratud.

Digilahendused (näiteks Google Maps, Apple Maps ja transport.tallinn.ee) võimaldavad linlastel hõlpsalt planeerida oma öist liikumist, leides kiireimad ja mugavaimad transpordivõimalused vastavalt oma asukohale ja sihtpunktile. Transport.tallinn.ee on mugav ja kasutajasõbralik alternatiiv suurtele rahvusvahelistele platvormidele, andes Tallinna ühistranspordi kohta kõige täpsemat ja ajakohasemat teavet.

Mõõdik

elanike osakaal, kes on rahul öiste (kl 23–5) liikumisvõimalustega

Algtase

määratakse 2026

Sihttase

määratakse 2026

Tegevused:

4.1. Öise ühistranspordi arendamine

Ööbussiliinide võrgustiku laiendamine üle linna ja linnaosadevaheliste ühenduste arendaminez. Ööliinide käivitamine ka nädala sees öösel lõppevate suursündmuste ajal, et vähendada isiklike sõidukite kasutamist ja soodustada ühissõidukite kasutamist.

Linnaosade vahele (nt Haabersti–Nõmme suunal) otsesemate ühenduste loomise võimaluste analüüsimine, tugiliinide kasutamine ja paremate ümberistumisvõimaluste loomine.

(Tallinna Transpordiamet (TTA))

4.2. Ööpäevaringse ligipääsetavuse parandamine

Erivajadustega inimestele sobiliku linnataristu (sh kaldteed, liftid, ratastoolisõbralik ühistransport) edasiarendamine, et tagada turvaline ja mugav liikumine ka õhtustel ja öistel aegadel.

 

Erilist tähelepanu vajab ühissõidukite ja ühissõidukipeatuste ligipääsetavus ning turvaliste liikumisteede tagamine ööelupiirkondades. Kultuuri- ja meelelahutusasutuste ligipääsetavuse parandamise toetamine, arvestades ajutisi sündmuspaiku, mitmetasandilisi hooneid ja ööpäevaringseid külastusaegu.

(TTA, STA, KSA)

4.3. Teabe kättesaadavuse parandamine

Öist liikumist puudutava info kättesaadavuse parandamine, arendades platvormi transport.tallinn.ee kasutajasõbralikumaks, sh mobiilivaates. Koostöö tegemine Google Mapsi ja Apple Mapsi haldajatega, et tagada ööliine puudutava info õigeaegne ja täpne kuvamine.(TTA)

  1. Tallinna rahvusvahelise tuntuse suurendamine ööelu sihtkohana

Tallinn on rahvusvaheliselt tunnustatud ööelu sihtkoht, kus ajalooline pärand ja uuenduslik kultuuriloome loovad ainulaadse ja tasakaalustatud meelelahutuskeskkonna. Linn meelitab nii sise- kui ka välisturiste vaheldusrikka ja kvaliteetse programmiga, mis hõlmab nii alternatiivseid klubisid, elava muusika kontserte kui ka muid õhtusi ja öiseid kultuurisündmusi, pakkudes kohalikele elanikele meeldivat ja hästi korraldatud elukeskkonda.

 

Tallinna ööelu eristub selge identiteediga, mis ühendab kohalikku pärandit ja rahvusvahelisi trende. Ajaloolises linnakeskkonnas toimuvad meeldejäävad muusika- ja kultuurisündmused, eraettevõtjad toetavad aktiivselt ööelu arengut ja sektoris tegutsevatel ettevõtetel läheb hästi. Tänu taristu teadlikule arendamisele, kultuurisektori toetamisele ja rahvusvahelisele turundusele on Tallinn ligitõmbav sihtkoht nii lühiajalistele külastajatele kui ka loovisikutele ja kultuurikorraldajatele, kes rikastavad linna öökultuuri ja aitavad kaasa selle kestlikule arengule.

Mõõdik

osakaal Tallinna väliskülastajatest, kes nõustuvad väitega, et Tallinnas on huvipakkuv ööelu1

 

1 Allikas: väliskülastajate uuring

Algtase

86% (2023)

Sihttase

90% (2035)

37

39

7

3

16

Täiesti nõus

Pigem nõus

Pigem ei ole nõus

Üdse ei ole nõus

Ei oska öelda

Aktiivne ja võimalusi pakkuv linn õhtusel ja öisel ajal on oluline Tallinna hea rahvusvahelise maine jaoks

Allikas: “Kultuur, huvitegevused ja liikumisharrastused“ (2025)

Tegevused:

5.1. Maailmatasemel ööelusündmuste arendamine ja rahvusvaheline turundamine

Maailmatasemel ööelusündmuste toetamine ja arendamine, et kujundada Tallinnast selgelt äratuntav ja rahvusvaheliselt populaarne ööelusihtkoht. Põhiline on elava muusika ja öiste kultuurisündmuste esiletõstmine nii kohalike kui ka rahvusvaheliste partneritega tehtava koostöö toel. Selleks seatakse turundussõnumid ja -fookused, arendatakse kvaliteetset visuaalset sisu ning valitakse sihtrühmale sobivad turunduskanalid. Tähtis roll on ööelu sündmusi kajastaval kalendril ning koostööl korraldajatega, kellele pakutakse tuge, kontakte ja ressursse, säilitades nende sõltumatuse sündmuste korraldamisel.

(SK, KSA)

5.2. Uute sihtrühmade kaasamine ja sihitud kampaaniate loomine

Tallinna ööelu (nt toitlustuskohad, kontserdid, klubid) linnaosade kaupa käsitlevate ülevaatlike teabematerjalide koostamine. Teabe levitamine välisturistidele muu hulgas inglise keeles visittallinn.ee keskkonnas ning teabematerjalidena hotellides, kruiisisadamates ja lennujaamas. Sihitud turunduskampaaniate kujundamine, et tutvustada Tallinna öist kultuurielu, alternatiivklubisid ja loovkogukonda. Tallinna eripära, kvaliteedi ja turvalisuse esiletõstmine võrreldes teiste piirkondadega.

Erilahendusena öiste kultuuri- ja meelelahutusmarsruutide või soovituste koostamine kruiisituristidele, kes viibivad linnas hilisõhtul või öösel, et aidata neil leida põnevaid sihtkohti väljaspool vanalinna. Kohalike korraldajate ja sündmuspaikade kaasamine kampaaniatesse.

(ET)